Het streven is om:

zo fit mogelijk te leven, op lichamelijk en mentaal vlak, ongeacht leeftijd, beroep, of fysieke gesteldheid. Dit om optimaal te presteren bij iedere willekeurige taak, zelfs taken waar je niet bekend mee bent.

Als je al een tijdje CrossFit doet zul je de slogan: “Train for the unknowable” vast en zeker al eens gehoord hebben. Maar wat bedoelt men daar eigenlijk mee?

Onze atleten leren om:

Te anticiperen op willekeurige taken zoals bijvoorbeeld: bergwandeling maken, houthakken, zware boodschappen tassen dragen, verhuizen, maar ook onvoorziene taken zoals: wegrennen voor gevaar, over een muur kunnen klimmen, drenkeling uit het water trekken of een kapotte auto aanduwen. Deze taken uitvoeren ongeacht je fysieke gesteldheid, je leeftijd of beroep is het basisdoel van onze trainingen.  In een training stimuleren wij onze atleten om: zowel zware gewichten te tillen, het uithoudingsvermogen te vergroten en het controleren van je eigen lichaam tegen de zwaartekracht in.

We maken hierbij een combinatie van:

  • Weightlifting
  • Powerlifting
  • Strongman
  • Gymnastics
  • Plyometrics
  • Endurance

Ons programma sluit prima aan bij fysiotherapeuten, voedingsdeskundigen en psychologen. Het gaat niet om de massa maar om het individu, niet om de spierbundels maar om algehele functionele fitheid. Iedereen heeft zijn eigen verhaal. Bloeddruk, lichaamsvet, spiermassa, flexibiliteit, cholesterol, botdichtheid, zijn meetbare elementen waarmee vastgesteld kan worden hoe fit je bent.

 

CrossFit werkt niet met apparaten omdat apparaten je in een geïsoleerde kunstmatige bewegingen zetten. Wij gebruiken juist functionele bewegingen en maken daarbij gebruik van: tillen, gooien, duwen, trekken, stoten, klimmen, werpen, springen en rennen.

Gedurende de training wordt er gebruik gemaakt van o.a: dumbbells, barbells, kettlebells, zandzakken, tractorbanden, touwen , pull-up bars, ringen enz.

CrossFit is een bewezen effectief en efficiënt trainingsprogramma dat zorgt voor totale fitheid.

Waarbij we zoveel mogelijk willen groeien in de 10 vaardigheden van fitheid:

1. Uithoudingsvermogen
2. Flexi en mobiliteit
3. Weerstandsvermogen
4. kracht
5. snel kracht
6. Snelheid
7. Coördinatie
8. bewegelijkheid
9. Evenwicht
10. Nauwkeurigheid

De filosofie achter CrossFit is om je niet te specialiseren in een specifiek sportonderdeel, omdat dit kan leiden tot eenzijdige fysieke ontwikkeling. CrossFit is zo’n 20 jaar geleden ontworpen in Amerika en is een Trademark. Buiten het feit dat iedereen zowel fysiek als mentaal sterker wordt door CrossFit zien we dat het ook gebruikt wordt bij o.a de “Navy Seals” . Omdat gebleken is dat doelgroepen die voortdurend onder stress staan, die grote verantwoordelijke beslissingen moeten nemen, of geconfronteerd worden met trauma’s, veel baat hebben bij sport op hoge intensiteit, meetbare progressie en kameraadschap. Dit reduceert de stressklachten enorm. Defensie, politie , brandweer maar ook ambulance personeel en doctoren hebben erg veel baat bij.

Fabels

1. JE RAAKT GEBLESSEERD

Zoals bij iedere activiteit is er een risico op blessure. Maar leg de schuld niet in zijn geheel bij de sport. Aangezien CrossFit ontwikkeld is om je alledaagse bewegingen juist  sterker te maken en je tegen blessures/ beperkingen te behoeden. Het gaat mis op het moment dat je stopt met luisteren naar je lichaam. Spierpijn ervaren na een een goede training is normaal. Drink voldoende water om je vocht op peil te krijgen,  drink een herstel shake voor je spieren en gebruik dagelijks een omega 3 supplement Dit zijn de beste remedies.

2. Lidmaatschap is te duur

Inderdaad, de plaatselijk fitness is goedkoper, maar wat voegt deze toe als je geen of nauwelijks resultaat ziet? De plaatselijke fitness is in de basis een ruimte met daarin apparaten die je huurt. CrossFit daarentegen is een hoog niveau coaching waar normaliter 1 coach voor 8 personen staat. En het biedt zowel de programmering en de individuele aandacht door een getrainde professional om jou te helpen je gestelde doelen te behalen. Kom je minimaal 3x per week, doe je je werk en ben je gefocust , dan zijn resultaten vanzelfsprekend.

3. Overgeven, flauwvallen of doodgaan

Laat je niet misleiden door intimiderende WOD namen zoals“ Death by Burpees”. Het is niet letterlijk , wel begrijpelijk dat je er misschien van onder de indruk bent. CrossFit staat bekend om de hoge intensiteit die je probeert vast te houden. Alleen moet je die intensiteit gedoseerd toevoegen, hier zijn de coaches voor om je daarin te begeleiden. Luister je niet goed naar je coach dan bestaat er de kans ( zeker in het begin) dat je jouw intensiteit en daarmee je grens niet goed aanvoelt waardoor je ziek of misselijk kunt worden na een WOD.

Als je uitvoering van een beweging niet goed is dan heeft het geen nut om snelheid of gewicht toe te voegen omdat progressie hiermee uitgesloten wordt en het op die manier alleen maar blessures in de hand werkt. De coach begint een goed fundament te bouwen door techniek en consistentie na te streven. Zijn deze op niveau, dan pas kun je intensiteit toevoegen. Word je midden in een WOD onverhoopt toch niet lekker, stop en laat je lichaam herstellen. Er is een groot verschil tussen: ongemak, dit is gebruikelijk en zoeken we op zodat we daar comfortabel mee worden of,  pijn…dit is ongebruikelijk en moet vermeden worden.

4. Je ontmoet oom Rhabdo

Dit familielid is nooit welkom. Rhabdomyolysis is een zeldzame en serieuze aandoening waarbij spieren dusdanig overwerkt zijn dat de vezels afgebroken worden en in de bloedbaan terecht komen waardoor er nierbeschadiging of nierfalen kan optreden. Hoewel het wordt gelinkt aan zowel CrossFit als andere sporten behoeft het vooral de juiste gedachtengang om een hoop ellende te voorkomen. De mensen die een risico vormen zijn niet diegene die overgewicht hebben of a-sportief zijn..het zijn met name de mensen die fit zijn maar nog nooit CrossFit hebben gedaan. Zij denken zo hard te kunnen gaan, harder dan hun lichaam kan wennen aan het hoge volume en intensiteit. Het is echt niet nodig om meteen 100 pull-ups te doen tijdens je eerste CrossFit WOD!!

5. Je raakt bulky en big

Wist je dat het voor vrouwen niet gemakkelijk is om een lichaam als bodybuilder te krijgen? Bulking gaat over de testosteronproductie, daarmee zeggen we dat vrouwen niet het genetische profiel hebben om veel spieren toe te voegen aan hun lichaam. Maar als je naar de CrossFit gamesatleten op tv of magazines kijkt dan snappen wij dat je in verwarring raakt. Op de games staan de 50 fitste mensen van de wereld die verschillende kwalificatierondes hebben doorlopen en daarbij toegevoegd dat, de meerderheid van deze mensen beschikt over uitzonderlijke vaardigheden en een genetische voorsprong hebben op de “gewone sporter”.  De doorsnee vrouw zal door CrossFit misschien wel een paar maten in haar kleding zakken en haar figuur zal van vorm veranderen. De meeste worden een fittere en sterkere versie van zichzelf.

6. Je moet competitief ingesteld zijn

Het is zeker niet nodig om bij iedere training je “game-face” op te zetten. Je mag zo competitief zijn als je zelf wilt en het lijkt misschien alsof je de strijd aangaat  tegen je CrossFit maatjes maar de enige met wie je de strijd aangaat, is met jezelf! Het is fijn om je met iemand te kunnen meten, onthoud dat iedereen een eigen level heeft. Geniet dat er iemand is die je aanmoedigt en doe dit ook voor de ander. Houd een logboek bij van je WOD’s en hoe je deze ervaart. Hiermee kun je je progressie meten en doelen stellen. Zo houd je de focus op jezelf Een paar seconden sneller op de 100m row, een set van 36 naar 40 unbroken dubbelunders  of je Deadlift die in een jaar met 35 kg gestegen is. Dit bied je perspectief in je groei als atleet.

7. Alleen voor ervaren atleten

Misschien voelt het de eerste keer als je een box binnenstapt alsof je door een olympisch dorp loopt met zoveel afgetrainde shirtloze lichamen. Ik verzeker je dat deze mensen niet meer gouden medailles hebben dan jij. Iedereen mag meespelen en je wordt niet als laatste gekozen!

CrossFit is voor iedereen!!! We hebben mensen in onze lessen die nog nooit eerder een sport beoefend hebben, er zijn ook mensen met serieuze rugproblemen die nu oefeningen kunnen doen die ze vóór CrossFit vanwege hun beperking nooit verwacht hadden ooit te kunnen doen.

Dusssss wat het ook is wat je tegenhoudt… Gooi het aan de kant en ”pick up that bar”!!!